רקע כללי על משרד האוצר והמסלקה הפנסיונית
משרד האוצר ממלא תפקיד מרכזי בהסדרה ופיקוח על המסלקה הפנסיונית , מערכת מידע מרכזית שמרכזת את נתוני החיסכון הפנסיוני של כלל אזרחי ישראל. המסלקה הוקמה ביוזמת משרד האוצר במטרה להגביר את השקיפות והנגישות למידע פנסיוני עבור הציבור הרחב. באמצעות המסלקה, כל אדם יכול לקבל סקירה מקיפה על מצב חסכונותיו בכל הקופות והקרנות בהן הוא מנהל כספים לצורך פרישה.
המערכת החדשנית חוברת לכל הגופים המוסדיים במשק – קרנות פנסיה, חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות השתלמות. היא מרכזת מידע מעודכן על יתרות, הפקדות, כיסויים ביטוחיים ועוד. את הפיתוח והתפעול של המערכת מוביל משרד האוצר בפיקוח צמוד של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.
משרד האוצר – תפקידו בהסדרת המסלקה הפנסיונית
אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר הוא הגורם האמון על קביעת המדיניות הכלכלית וההסדרה של המסלקה הפנסיונית. האגף אחראי על גיבוש חוק המסלקה וקביעת כללי האסדרה המפורטים.
באמצעות הגדרת התקנות, לוחות הזמנים, דרישות האבטחה, כללי הגילוי הנאות והתעריפים, נוצרה מערכת אמינה ושקופה שמבטיחה הגנה על ציבור החוסכים ועל המידע הרגיש שלהם. האגף גם פועל להטמעת המערכת ולשילובה ביעדי הגברת התחרות ויעילות השוק הפנסיוני.
משרד האוצר עומד בראש מנגנון הפיקוח על המסלקה ומוודא את יישום הוראות הדין בפעילותה. כל זאת תוך הקפדה על שיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים – הגופים המוסדיים, בעלי הרישיון, נותני שירותים ועוד.
רשות המיסים והזיקה למסלקה הפנסיונית
לרשות המיסים נקודת ממשק חשובה מאוד עם המסלקה הפנסיונית, במיוחד בתהליכי הטמעת המסלקה והטיוב הראשוני של הנתונים במערכת. למעשה, המידע על הפקדות העובדים לחיסכון פנסיוני מדווח לראשונה לרשות המיסים על ידי המעסיקים.
בהמשך, המידע מהדיווחים הללו מועבר מרשות המיסים אל הגופים המוסדיים כדי שיוכלו לזקוף את ההפקדות לחשבונות המתאימים. מכאן עולה החשיבות של שיתוף הפעולה בין רשות המיסים, המסלקה הפנסיונית והגופים המוסדיים ביצירת מסד נתונים מלא, נכון ומהימן.
תהליכי הבקרה של רשות המיסים על דיווחי המעסיקים, והצלבת הנתונים עם הדיווחים במערכת המסלקה, תורמים רבות לאיכות והעשרת המידע עבור החוסכים. שיתופי הפעולה בין כל הגופים, תחת בקרת משרד האוצר, מחזקים את השרשרת ומבטיחים דיוק ואמינות.
עלויות השימוש במסלקה הפנסיונית
סוג בקשה | עלות לבקשה |
---|---|
בקשת מידע כללי של חוסך באופן חד פעמי מכל הגופים | 40 ₪, מינימום 20 ₪ |
בקשת מידע של חוסך מגוף מסוים באופן חד פעמי | 10 ₪, מינימום 5 ₪ |
בקשת מידע על מוצר פנסיוני ספציפי, חד פעמי או מתמשך | 5 ₪, מינימום 0 ₪ |
העברת מידע על יתרות פיצויים מכל המוצרים הקיימים לזכות עובד אצל גוף מוסדי | 1.5 ₪ לעובד, מינימום 0 ₪ |
העברת מידע נלווה להפקדת כספים שלא בוצעה דרך המסלקה | 5 ₪ לקובץ לכל גוף + 0.25 ₪ לכל רשומה, מינימום 0 ₪ |
העברת מידע מבעל רישיון לגוף מוסדי | 2.5 ₪, מינימום 0 ₪ |
קבלת מידע ע״י חוסך אודות נתונים שהועברו לגביו במסלקה | 40 ₪, מינימום 20 ₪ |
בקשת מידע ע״י מעסיק על הכספים שהועברו במערכת עבור עובדיו | 40 ₪ לבקשה + 1 ₪ לכל עובד, מינימום 20 ₪ |
הפקדת כספים והעברת מידע נלווה ע״י מעסיק | 5 ₪ להפקדה לכל גוף + 0.25 ₪ לכל פיצול של הפקדה עבור אותו מוצר, מינימום 0 ₪ |
דוחות תפעוליים שונים | 40 ₪ לדוח, מינימום 20 ₪ |
*המחירים כוללים מע"מ.
בהתאם להוראות משרד האוצר, העלויות נקבעו בצורה מדורגת לפי סוג השירות וכמות הבקשות/רשומות. התעריפים נועדו לכסות את עלויות הפיתוח, התפעול והתחזוקה השוטפת של המערכת, בראייה ארוכת טווח, כך שתוכל להמשיך ולשרת את הציבור ברמת שירות גבוהה.
יש לציין כי התעריפים מתעדכנים מעת לעת, בפיקוח משרד האוצר, בהתאם לשינויים טכנולוגיים וכלכליים בתחום הפנסיוני בישראל. העדכונים מתפרסמים באתר הרשמי של רשות שוק ההון.
רישום למסלקה הפנסיונית והנפקת דוח בקלות ובפשטות
כל אדם יכול להירשם בקלות לשירותי המסלקה הפנסיונית ולהנפיק לעצמו דוח מקיף ומפורט על מצבת החסכונות הפנסיוניים שלו. התהליך כולל את השלבים הבאים:
- כניסה לאתר המסלקה
- מילוי טופס רישום ראשוני הכולל פרטים מזהים כגון שם, מספר תעודת זהות, כתובת דוא"ל וכו׳.
- אימות הזהות באחת משתי דרכים – באמצעות כרטיס אשראי (ללא חיוב) או הזמנת קוד אימות לכתובת המגורים בדואר רשום.
- בחירת שם משתמש וסיסמה אישיים לכניסה למערכת.
- כניסה לחשבון האישי באמצעות פרטי הזיהוי והזמנת הדוח המקיף.
- המערכת ״מעבירה״ את בקשת החוסך לכל הגופים המוסדיים, ובתוך 3 ימי עסקים לכל היותר כל המידע מרוכז בחשבון האישי.
- צפייה בדוח המסלקה המקיף והורדתו למחשב או למכשיר הנייד.
התהליך קל, ידידותי למשתמש ונגיש מכל מקום ובכל זמן. החוסך יכול לצפות בנתונים בצורה שקופה, נוחה ומאובטחת לחלוטין, וכך לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי עתידו הכלכלי.
משרד האוצר והגופים המפקחים עושים כל שביכולתם כדי להנגיש את השירות לכמה שיותר אזרחים כחלק מחזון ״פנסיה לכל אחד״. הדבר מאפשר להגדיל את הידע והמודעות בקרב הציבור לנושא כה חיוני להווה ולעתיד הפיננסי של כולנו.
סיכום
משרד האוצר באמצעות הקמת המסלקה הפנסיונית מהווה דוגמא מעולה לרגולציה ממשלתית מודרנית וחדשנית שמטרתה לייצר תועלת אמיתית לטובת הציבור הרחב.
השקיפות, הזמינות והפשטות בהנפקת דוח פנסיוני אישי מקיף, מאפשרים לכל אזרח ״לקחת פיקוד״ על החיסכון הפנסיוני שלו בצורה טובה יותר ולעצב את עתידו הכלכלי. פיתוח המערכת וההסדרה שלה ע״י המדינה מבטיחים את האמינות, האבטחה והאיכות של השירות.
גם רשות המיסים ממלאת תפקיד משמעותי בהשלמת התמונה הפנסיונית ובהעשרת המידע הזמין לחוסכים, דבר שמוסיף נדבך נוסף לאיכות המידע וערך המערכת.
פועלו של משרד האוצר בתחום מייצר שינוי של ממש בהתנהלות הפנסיונית של כלל החוסכים בישראל, וללא ספק יתרום בטווח הארוך לחיזוק הביטחון הסוציאלי ולפרישה מכובדת לאזרחים רבים יותר בעתיד.
תוכן עניינים
אין באמור בפרסום זה כדי להוות ייעוץ פנסיוני המותאם לנתוניך האישיים, לצרכיך ולהעדפותיך, ואין בו משום המלצה לביצוע עסקה כלשהי במוצר פנסיוני. הנתונים הם לא נתונים רשמיים ולכן יכולים להשתנות בהתאם. *אין באמור תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי או התחייבות להשגת תשואה או דירוג דומה.